onsdag 30 juni 2010

Långväga middagsgäst



I bloggens beskrivning står att vi är tre barndomsvänner som brukar ses första söndagskvällen varje månad, vilket är alldeles sant. Men till oss barndomsvänner hör en fjärde, Therese, som sedan många år är bosatt utomlands. I kväll hade vi förnämligt besök av Therese från London.



Egentligen var det Elins tur att ha middag, och inte heller var det söndag, så kanske vi inte kan räkna kvällens träff som en av våra ordinarie. Vi bestämde träff hos mig i stället eftersom Elin kom hem från semester en halvtimme innan klockslaget vi skulle ses. Och inte heller kunde det bli en söndag, eftersom Therese är på hemresa då. Men jag tycker ändå att kvällens träff passar i vår blogg, för i grunden är vi ju fyra barndomsvänner...

Att lyckas samla ihop oss alla fyra med kort varsel kändes glädjande och fantastiskt i dessa semestertider! Vi hade en ljuvlig kväll i solen på uteplatsen med mycket rosé, massor av skratt och nya svengelska uttryck som berikade diskussionen (tack Therese!).
Jag måste säga att jag är nöjd med min fina ishink; en gammal mjölkhink fylld med is passar perfekt till en flaska rosévin.



Något som slog mig flera gånger under kvällen är hur lika varandra vi är i så mycket, fastän vi är så otroligt olika som personer. Genom åren och uppväxten har vi kanske genom varandra finslipat våra grundvärderingar, och fastän vi inte träffas alla fyra särskilt ofta känns det som att vi är oss lika varje gång vi ses. En underbar känsla!

Jag bjöd på fransk potatissallad med chèvre chaude,och till efterrätt åt vi jordgubbar med yoghurt och lemon curd.



Fransk potatissallad
Färskpotatis för fyra pers, kokt och kall
En påse blandad sallad
Kalamatasoliver
1 paket körsbärstomater
En halv gurka
En halv skivad rödlök

Dressing:
Ca 3 tsk fransk senap
Ca 1 msk vitvinsvinäger
(vispas ihop så det blir slätt)

0,5 dl rapsolja
(vispas i en tunnstråle, vispa ihärdigt så det inte skär sig)

1-2 vitlöksklyfta pressad
1 msk färskriven pepparrot
2 tsk flytande honung
(blandas ner i dressingen)

En halv burk creme fraiche blandas i dressingen, som sedan blandas med de kalla potatisarna. Blanda i övriga salladsingredienser.

Chèvre chaude
En liten rulle chèvre i skivor
En skivad baguette
Flytande honung
(ev crema di balsamico)

Lägg en skiva chèvre på varje baguettskiva, lägg på en plåt och in i ugnen 225 grader ca 10 minuter. Ringla över flytande honung och ev lite crema di balsamico innan servering.


Efterrätt med jordgubbar, yoghurt och lemon curd
Skiva jordgubbar och servera med en klick grekisk yoghurt och lemon curd.

Lemon curd
2 citroner
2 äggulor
1 ägg
2 dl socker
vatten
100 g smör

Tvätta 2 citroner. Riv skalet fint och pressa ut juicen. Vispa 2 äggulor, 1 ägg och 2 dl socker några minuter i en skål. Ställ skålen i vattenbad (kastrull med hett vatten) och tillsätt citronskal och -juice. Rör tills krämen tjocknat, ca 15 minuter. Skär 100 g smör i bitar. Klicka i dem under omrörning tills det smält. Låt svalna. Förvara i kylskåp.

2 kommentarer:

  1. Vilken bra idé det var med den här bloggen!!! Nu har jag ju recepten lättillgängliga. Jag blir lika glad varje gång jag kommer på det. Bra skrivet!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag håller med om att bloggen var en superbra idé, tack för det Elin!!! Jag blir också helt lycklig av den :-) En liten receptbank, och i ett långt perspektiv kanske en liten möjlighet att kunna titta tillbaka och se hur våra liv utvecklas - för vi ser väl bloggandet i minst 30-årsperspektiv? :-)

    SvaraRadera