söndag 17 oktober 2010

September i oktober

Rester av sambalkyckling
Det börjar bli dags för oktober månads träff och jag har fortfarande inte skrivit inlägget från middagen hemma hos mig (Elin) den tolfte september, men bättre sent än aldrig. Tyvärr glömde jag att fotografera innan vi började äta så bilderna är inte särskilt inspirerande. Vi åt sambalkyckling efter ett recept som jag lånat från Pinglan. Till det sallad och rött ris. Riset var ingen höjdare. Det var första och sista gången jag köper det.


Sambalkyckling

1 kg kycklingfilé
2 dl creme fraiche
3 dl vispgrädde
2 tsk sambal oelek
1 dl soja
1 pressad vitlöksklyfta


Sätt ugnen på 175 grader. Dela kycklingfiléerna på längden och lägg dem i en ugnsfast form. Vispa ihop de övriga ingredienserna och häll över kycklingen. Tillaga i ugnen ca 60 minuter. Servera med ris eller pressad potatis.


Salladsrester
Till efterrätt gjorde jag en riktigt kladdig godiskaka som jag velat göra länge. Receptet är taget från kokboken Två systrar söta, som är full av underbara sötsaker. 


Mississippi mud pie




Mississippi mud pie


Chokladkaka:
200 g rumsvarmt smör
5 dl strösocker
4 ägg
3 ½ dl vetemjöl
1 dl kakao
1 krm salt
1 tsk bakpulver
½ tsk vaniljsocker
3 dl valfria hackade nötter (jag hade valnötter, pinje- och pecannötter)
mini-marshmallows till garnering


Kolasås:
50 g smör
1½ dl farinsocker
2 msk vatten
1 dl vispgrädde


Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant. Vispa smör och socker poröst och vispa sedan i äggen ett i taget. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten tillsammans med nötterna.


Häll smeten i formen. Grädda kakan i mitten av ugnen, ca 45 minuter. Kakan ska vara lite kladdig i mitten. Ta kakan ur ugnen och tryck försiktigt ner marshmallows i den medan den fortfarande är varm. Låt kakan svalna.


Gör i ordning kolasåsen genom att värma smör, socker och vatten på låg värme. Vispa i grädde och låt såsen sjuda tills den tjocknar. Ringla den över kakan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar